Thursday, June 18, 2015

Fish Spa-Tagal Sg. Moroli

Tak habis lagi cerita percutian di Sabah, banyak tempat kita p, banyak kisah kita nak cerita. Tengok gambar di atas tu, besarnya ikan, ye memang besar pun. Ikan kelah raja sungai katanya.
 
Tagal Sungai Moroli, Kampung Luanti Baru terletak di daerah Ranau Sabah. Apa khabar agaknya ikan-ikan kelah di sana selepas tragedi gempa bumi di Ranau ye? Harap semuanya baik-baik saja.

Info:-
Bayaran masuk : RM5.00/dewasa
Masa : 15 minit 
                           : RM10.00 (mandi bersama ikan)
Makanan ikan : RM0.30/paket kecil
Ikan-ikan Kelah tu semuanya "jinak-jinak merpati" bila kita cecah kaki ke air, semua pakat mai berkerumun di kaki tapi bila nak tangkap sekoq pun tak dapat.
Seronok juga main dengan ikan-ikan ni..habis kulit kasar kat tumit kaki digigitnya. Umpan yang kita genggam dalam tangan juga habis disedutnya, tak dapat makanan, tangan kita pula digigitnya.
Cukup masa 15 minit, siren pun dibunyikan tanda menyuruh kita beredar dari kawasan sungai. Ikan-ikan Kelah yang tadi mengerumuni turut beredar pergi.
Pelik juga bila difikirkan, macam mana depa jaga ikan-ikan kelah tu untuk stay kat 1 kawasan ja dalam sungai yang panjang tu?

Cantik sungainya, bersih. Selain main air bersama ikan kelah anda boleh juga berfoto gedix di atas titi gantung seperti dalam gambar di atas tu. Ada 3 gerai menjual cenderamata & 1 kedai makan.

Thanks for reading..Jumpa lagi!

No comments :

Copyright© All Rights Reserved cintazakirah.blogspot.com