Thursday, September 17, 2015

Sabah: Poring Hot Spring, Ranau


Air Panas Poring, Ranau Sabah.

Jika anda fikir Air Panas Poring hanyalah kawasan kolam air panas semata-mata, ternyata anda silap. Ini kerana di Poring Hot Spring bukan hanya terdapat kolam air panas bahkan taman kupu-kupu, kawasan air terjun, gua & titian gantung@canopy walk.

Bayaran yang dikenakan hanya RM3.00 untuk pemegang MyCard & boleh digunakan di Kinabalu Park juga jika berkunjung pada hari yang sama.
Sebelum tu apa kata singgah dulu di Visitor Centre untuk mendapat maklumat lanjut mengenai flora & fauna yang ada di negeri Sabah.
Perjalanan diteruskan untuk menikmati keindahan Poring Hot Spring yang terletak di daerah Ranau, Sabah.
Difahamkan titian usang (gambar bawah) adalah laluan masuk waktu dulu, Namun sekarang telah diganti dengan dengan jambatan simen yang lebih kukuh.
Alang-alang dah sampai, kami nak uji kekuatan fizikal & mental dengan meniti Canopy Walk. Caj yang dikenakan untuk Canopy Walk adalah seperti dalam gambar di bawah.
Malaysian = RM3.00
Non-Malaysian = RM5.00
Camera (except video film) = RM5.00
Semangat ni nak lalui Canopy Walk, tapi sebelum berseronok kat atas canopy walk, kita perlu mendaki bebeberapa anak tangga, berapa banyak bebebe la..haha itu menunjukkan banyak anak tangga yang perlu didaki. 'Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian'.
Penat nak mamm..belum pun sampai separuh perjalanan lagi. Itu maknanya stamina kurang, kurang bersenam gitu la. Namun aku tidak patah semangat! 'Alang-alang menyelup pekasam biar sampai boleh makan'.

Gigih panjat anak tangga, akhirnya sampai juga ke check point untuk aku lalui titian setinggi 41-43 meter sepanjang 175 meter ini.
Alhamdulillah berjaya dengan jayanya melalui Canopy Walk. Penat mendaki dan berjalan di Canopy Walk, kami singgah sekejap di kolam air panas untuk merendam kaki bagi menghilangkan rasa sengal dan lenguh-lenguh.
Inilah kolam air panasnya..ada juga yang semulajadi tapi kebanyakan pengunjung aku lihat berendam dalam kolam ni je. Eh tapi kan..ni kolam ke kolah? hehehe.

No comments :

Copyright© All Rights Reserved cintazakirah.blogspot.com