Monday, April 9, 2018

Makanan Halal Krabi-Pasar Malam Pekan Krabi

Sawadikha..

Hampa kalau p Krabi tak payah risau la pasai makanan halal. Krabi ni terletak di Selatan Thai, seperti yang kita tahu kebanyakan penduduk Selatan Thai beragama Islam. Senang jumpa makanan halal di Krabi, masjid pun ada, tapi kalau p Krabi hari minggu, rugi jugak kalau tak p Pasar Malam Krabi bukan apa untuk pengalaman saja.

Saya berkesempatan p ke pasar malam di Pekan Krabi. Ok kat area Aonang pun ada pasar malam, ala2 kampung lama gitu..pondok jualan dibuat dari buluh dan atap nipah, saya tengok dari tepi jalan saja semasa dalam perjalanan balik dari pasar malam di Pekan Krabi.
Luksau (anak perempuan) buat persembahan demi mencari sesuap nasi,Thai Traditional Dance
Halal Padthai with ayam goreng, kakak yg jual tu pun pakai hijab & boleh cakap Melayu. Sedapnya ya Allah..rugi beli satu, nak g beli pulak Q dah panjang. Balik Malaysia cari Padthai kat kedai Siam tak jumpa lagi yang sedap macam tu. Boleh repeat lagi Krabi sebab nak makan Padthai.
Udang bakar 6 ekor 100bath, rasa biasa saja, udang tawar cicah homemade cili.
Benda ni makanan tapi tak pasti rasa atau jenis makanan yang macam mana tapi kiutnya. Minta izin nyonya yang jual tu nak ambil gambar dan cakap kat dia suay maq terus jalan.
Macam-macam ada di pasar malam depa, baju, kasut, makanan, cenderamata, urut, semua ada. Tempat makan banyak meja yg sentiasa penuh, ada pentas lagi. Saya tengok kraftangan depa saya rasa macam nak angkut semua. Lawa sangat, suay maq maq. Sabun bentuk bunga-bunga, 3D card, bunga hiasan daripada botol plastik, memang depa ni kreatif dan penyabar betul buat benda ni semua. Saya tabik spring..toink! toink!

No comments :

Copyright© All Rights Reserved cintazakirah.blogspot.com