Friday, October 24, 2014

Jalan-jalan Cameron Highlands

Sabtu, 18 Oktober 2014

Alhamdulillah, aku dan suami berkesempatan ke Cameron Highlands. Kami bertolak pada pukul 8.30pagi dari Klang melalui Simpang Pulai ke Cameron Highlands. Pertama kali ke Tanah Tinggi Cameron melalui Simpang Pulai. Kata orang, jalannya lebih elok berbanding laluan Tapah. Ya betul! Exit Tol Simpang Pulai, jalan agak sesak dan kami sempat tersesat di Pekan Simpang Pulai kerana terlalu berpandukan kepada GPS..suami set Cameron Highlands dibawanya kami ke satu taman perumahan.

Selepas 1 jam melalui jalan bagai ular di palu naik ke Cameron Highlands ditemani oleh hujan dan kabus, akhirnya kami tiba di sana pada pukul 1.30pm.
Hujan & kabus tebal
Destinasi pertama kami di Cameron Highlands adalah Lavender Garden. Bayaran masuk RM5 dikenakan untuk seorang dewasa.
Seusai photoshot di Lavender Garden yang tak banyak pokok lavender, kami teruskan perjalanan, singgah sebentar di Rose Valley. Bayaran RM5 dikenakan untuk masuk. Nampaknya Rose Valley tak banyak berubah, sama seperti aku g waktu rombangan sekolah dulu. Bunga-bunganya tidak semeriah dulu.

Kalau nak shopping cenderamata boleh beli area rose valley tu, murah jugak harganya tapi kat pasar malam Brinchang lagi murah cumanya leceh sikit, jalan sesak. Drive dari Kea Farm ke Brinchang kalo jalan tak sesak 10 minit boleh sampai tapi hari tu kami stuck sejam lebih, terpaksa juga sabar sebab nak g petrol pump kat Brinchang tu.
Pegi Cameron Highlands tak lengkap kalo tak beli strawberry dan bergambar kat ladang teh kan..trademark kot. Kami sempat juga singgah di Boh Plantation, menikmati secawan teh o dan strawberry cheese cake..sebelum meneruskan perjalanan ke Kea Farm untuk membeli sayur-sayuran dan strawberry, sempat juga grab 5 jambak bunga ros, ros cameron kan murah, cantik jugak.
Selesai misi utama ke Cameron Highlands, photoshot dan beli bunga kincham @ lily bud (bunga kincham masak lemak dengan udang sedap tau) kami pun bergerak pulang, sampai rumah dalam pukul 10.30pm, mujurlah tak hujan masa turun dari Cameron malam tu. Alhamdulillah, Allah permudahkan.

No comments :

Copyright© All Rights Reserved cintazakirah.blogspot.com