Saturday, May 11, 2013

Hari Ibu..Islam vs Barat



12 Mei, kebanyakan negara di dunia termasuklah Malaysia mengiktirafkan tarikh tersebut sebagai Hari Ibu @ Mother Day. Apakah dalam Islam ada menceritakan tentang hari ibu ini? 

Baru-baru ni aku ada terdengar ceramah Ustaz Azhar Idrus (kawe acap denga ceramah UAI, mung jange dop tahu..ehehe), kata ustaz Hari Ibu haram disambut oleh umat Islam, tapi KENAPAKAH? 


Sumber: Pakcik Google

Sejarah hari ibu telah dikenalpasti sebagai perayaan musim bunga orang-orang Greece, sebagai penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada tuhan mereka.  Apa pula Mother Church yang diperkatakan oleh UAI tu? Mother Church dianggap sebagai kuasa spiritual yang agung yang memberi manusia kehidupan dan memulihara mereka dari sebarang kecederaan.

Apa pandangan Ulama Islam mengenai sambutan hari ibu?

Ulama berselisih pendapat dalam hal ini, 

1. Ada sekelompok ulama kata HARAM, bidaah dan terlalu mengikut barat.

2. Lagi satu kelompok ulamak mengatakan HARUS, namun bergantunglah kepada nawaitu/niat kita. 

 Sambutan itu hanyalah penghormatan tambahan  yang dilakukan lanjutan daripada penghormatan sehari-hari yang diberikan selayaknya untuk ibu.

Sambutan itu tidaklah dianggap sebagai satu perayaan dalam mafhum Syarak iaitu menyamai Eid al-Adha dan Eid al-Fitri yang ada asasnya yang jelas dalam nusus Syariah.

Pada pendapat aku, hari ibu tak salah kalo kita nak sambut sebagai kita menghargai ibu yang telah banyak berkorban untuk kita. Niat dalam hati kita, kita buat tu bukan kerana ikutkan amalan orang kafir tapi kita nak menghargai ibu kita..memang hari-hari kita menghargai ibu kita kan.. Tu yang UAI cakap kalau takut rosak AKIDAH jangan sambut, yang penting nawaitu dalam hati kita..sebab apa jua tindakan kita, manusia hanya boleh menilai tapi bukan manusia yang menentukan dosa atau pahala. 

Hari-hari pon hari ibu, menyayangi, mengingati serta menghargai ibuku..sayang mak bawak ke syurga. Semoga mak dipanjangkan umur, sihat selalu, murah rezeki dan diberikan segala kebaikkan di dunia dan di akhirat. Mak satu-satunya insan yang paling memahami, kaunselor terbaik, cikgu yang terhebat, meletop memang daa BOOM.

Hargailah ibu dan ayah kita selagi mereka ada, taburkan bakti...

"Dan apabila mata ibu mu sudah tertutup, maka hilanglah satu keberkatan disisi Allah Taala, iaitu DOA seorang ibu."


p/s: bila berbicara tentang ibu, hingga ke hari ni aku tidak jemu berdoa semoga Allah Taala memberikan aku peluang untuk menjadi seorang ibu, mengurniakan aku zuriat keturunan yang sihat & sempurna, soleh & solehah. Semoga waktu itu cepat tiba..amin..







2 comments :

TiranaAduka said...

salam.lawatan tirna aduka

Cinta Zakirah said...

Salam, terima kasih atas lawatan, jemput datang lagi..hehe

Copyright© All Rights Reserved cintazakirah.blogspot.com