Sunday, December 22, 2013

Mahar @ Mas Kahwin

Mahar atau Mas Kahwin ialah satu pemberian yang wajib diberikan oleh suami kepada isterinya dengan sebab pernikahan.

“ Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan ( isteri ) akan mas kahwin mereka itu 
sebagai pemberian ( yang wajib ). Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu 
sebahagian dari mas kahwinnnya, maka makanlah (gunakanlah ) pemberian tersebut sebagai nikmat yang baik lagi lazat ".

Surah An-Nisa, Ayat 4.

Nilai Mas Kahwin selalunya diberikan mengikut kadar negeri masing-masing. Namun Negeri Kedah tidak menetapkan berapa nilai mas kahwin yang harus diberikan oleh seorang suami kepada isterinya.

Dalam mood kerajinan dan kasih terhadap adik lelakiku, aku cuba jugak untuk menggubah wang mas kahwin yang akan diberikan kepada isterinya pada hari Jumaat 6 Disember 2013 yang lalu. Aku bukanlah kreatif sangat tapi aku punyai minat dan suka mencuba. Langkah pertama aku buat adalah p tukar duit dekat bank, aku p RHB Mid Valley,  tapi takde duit baru, semuanya duit lama dan ada bekas lipatan. But at the end, aku dapat juga duit kertas baru.

Sebelum mula gubahan tu, aku giat google-google gambar gubahan mas kahwin, cari idea. Dan aku sangat berkenan dengan gubahan dalam satu blog ni. Dia ambik upah untuk gubah mas kahwin. Tengok gambar tu di bawah ni.


Cantikkan..
Ok, dah decided memang nak buat macam dalam gambar tu. Gulung punya gulung...lambatnya nak habis aih! Pastu bekas hantaran pulak bentuk bulat & kecik, kena adjust sikit ni. Belit punya belit, gulung dan gulung....

Taadaa!! Inilah hasilnya..cantik tak? cantik tak? Please kata cantik..hehehe..Nampak tak macam kereta kuda Cinderella tu..RM2.40 kat Sin Yin, Semua House, aku buat bekas letak cincin.
Close up sikit..
Ok tu jelah, takde lah vogue de vass sangat..biasa-biasa saja, tapi nampak tak kasih sayang kakak kat adik dia kat situ? hehehe..very the poyos. 


-------------SEKIAN-----------

Thanks for reading!

No comments :

Copyright© All Rights Reserved cintazakirah.blogspot.com