Sunday, July 21, 2013

Budaya Bangsa~Dikir Barat

                                                        Assalamualaikum..

Ini adalah entri seorang Anak Jati Kedah yang mencintai budaya bangsa Melayu yang berasal dari Negeri Cik Siti Wan Kembang, Kelantan Darul Naim yakni Dikir Barat. Mula meminati Dikir Barat sejak dibangku sekolah lagi, suka dengar CD Dikir Barat, (ayah beli). Minat makin mendalam apabila berada di universiti, setiap tahun tidak pernah terlepas untuk menyaksikan Pertandingan Dikir Barat antara kolej-kolej kediaman, juga dikelilingi oleh kawan-kawan Kelantan serta kemudahan internet untuk memuat turun lagu-lagu dikir barat. Setiap hari akan pasang dikir barat yang ada dalam PC. Dek kerana cinta pada dikir barat, ambo jadi pandai kecek klate, pandai kecek dan pehe ye (roomate@bff orghe Klate )..InsyaAllah.

 

Bagi saya, selain sebagai hiburan, seni kata dikir barat itu penuh dengan nasihat, pesanan dan sindiran. Pendek kata kena dengan hati saya, sedap didengar, melekat dihati dari dulu sampai sekarang. Semoga seni Dikir Barat akan terus kekal sebagai salah satu warisan budaya bangsa Melayu dan terkenal di seanterio dunia.

Pesan Mak by Halim Yazid

ingat sokmo hak mok pese
nak nak kali ambo nak turun jale
jange lupoke Tuhe
kito ore isele tokleh tingga sembaye

ingat sokmo hak mo pese
walau jauh duduk tempat ore
jange lupo kampung lame
warih waroh di klate
tokleh sombong ngan ore

pese ibu bapok
ambo tak tlupo
pese ibu bapok 
ingat pah bilo-bilo

pese turon pulok
goyak wi kt nok ambo
kito harto takdok
pesane jadi sako

ingat sokmo hak mok pese
kito susoh jange tumpe ore
tak soh pinje berute
kalo de banyok ute
kito payoh nok sene

hok mok pese hari-hari
pandai2 jaga diri sendiri
bala cekah jgn dicari
tempat susoh jgne di gi
ore kenat keno lari

maso kito kayo
rama lah saing sorbat
de takdok gapo sekaro
kucing pun tok dok dekat
mase sene lego
ramai lah kaum krabat
de takdok gapo sekaro
lalat pun tak sei hinggap

ingat lagi hak mok kato
hati2 dale wat kira caro
lidoh maruah kito
hati ore keno jago
tak baik mengupat mengata

hok mok pese hari2
kito keno kenal diri sendiri
mano asal kito mari
pah mano kito nak gi
baik2 jago diri

ingat sokmo hak mo pese
walau jauh duduk tempat ore
jange lupo kampung lame
warih waroh di klate
jange sombong ngan ore

pesene mok ambo
iklasnyo dari hati
pese ko anok dio
jak mulo sampa lo ni

pesane mok ambo
iklasnyo dari hati
pese ko anok dio
jak mulo sampa lo ni

ingat sokmo hak mok pese
nak nak kali ambo nak turun jale
jange lupo kan tuhe
kito ore isele
tokleh tingga sembaye

ingat sokmo hak mok pese
ingat sokmo hak mok duduk pese
ingat sokmo hak mok pese



2 comments :

Jay Ar said...

Saya juga suka tengok dikir barat...cuma kdg2 ada dailek Kelantan yg sukar nak paham...Saya juga suka boria (maklumlah asal dari Penang), masa kat sekolah pernah masuk boria....

zakirah said...

Suka jugak Boria tapi sygnya boria kurang diberi pendedahan @ dipromosikan padahal boria pon salah satu seni budaya kita.

Copyright© All Rights Reserved cintazakirah.blogspot.com