Tuesday, October 8, 2013

MAGIS~Yang Tak Masuk Akal Boleh Berlaku Disini

Alhamdulillah, malam tadi berjaya khatam karya terbaru novelis kegemaran saya, Ramlee Haji Awang Murshid (RAM) yang berjudul MAGIS. Novel Magis ini saya beli di MPH Mid Valley masa lunch break Jumaat yang lalu. Sebenarnya tak tau pun yang Magis dah dijual di MPH sebab sebelum ni dijual secara online oleh Kelab RAM. Kebetulan p MPH Jumaat lalu nampak novel ni tersandar cantik kat rak buku, apalagi terus grab satu dengan harga RM21.00 sebuah.

Novel ini mengisahkan pertemuan antara 5 watak utama daripada novel-novel RAM sebelum ini. Jika anda belum mengikuti novel-novel terdahulu anda mungkin akan keliru sedikit. Sikit aje, InsyaAllah masih boleh faham. Siapakah 5 watak tersebut :-
  • Saifudin @ Laksamana Sunan (watak dalam rangkaian novel dibawah, yang saya pasti merupakan karya terbaik RAM, yang mana turut menjadi igauan saya.)
    I love the stories very much
  • Mikhail @ Pembunuh Upahan (watak dari novel berjudul Mikhail)

  • Carlos @ Bilal Piut (watak dalam novel Mandatori)
  •  Ryu-Watanabe (seorang yakuza dalam novel berjudul Hatiku di Harajuku)
  •  Tombiruo @ Ejim seorang penjaga hutan Keningau (watak dalam novel berjudul Tombiruo)
Fenomena Halo telah mengheret 5 manusia yang berlainan tempat & berbeza tahun ke sebuah dunia magis. Sebuah dunia di hujung waktu ketika tamadun serta peradaban manusia mulai terhakis. Mereka yang terpilih terjebak ke lokasi yang berbeza-beza dan kemudiannya bertemu. Namun ada sebahagian daripada mereka terjebak dengan kejahatan yang diketuai oleh Turak iaitu seorang pemimpin boneka di sebalik satu kuasa yang lebih kejam lagi dahsyat.

Jadilah review takat tu..nak tau lebih terperinci kenalah baca sendiri baru dapat feelingnya. InsyaAllah pasti tidak menghampakan.

Lepas ni akan ada lagi karya terbaru RAM, berjudul SUNAN.
The beginning stories, kisah seorang anak muda dari Punggor yang difitnah dan merantau jauh ke Tanah Rencong sebelum bergelar Laksamana Sunan. Pergh! tak sabau nak menunggu dan pasti menjadi rebutan peminat setia kisah Laksamana Sunan seperti saya dan suami.


p/s: Planning nak buat mini library kat rumah, InsyaAllah akan saya kongsikan koleksi novel-novel RAM yang ada dalam simpanan kami, suami isteri peminat karya thriller Ramlee Haji Awang Murshid.

No comments :

Copyright© All Rights Reserved cintazakirah.blogspot.com