Monday, October 14, 2013

Pengorbanan~Aidiladha

Kalau aku balik kampung sambut Aidiladha, mesti waktu ni aku dok tolong mak aku balut ketupat, potong ayam untuk buat rendang. Adik aku pula sibuk tolong mesin nyoq, mesin rumput. Kak aku mesti sibuk kat dapur, kemas dan sapu rumah, prepare balang-balang kuih, still bersemangat walaupun jalan senget-senget, (implikasi patah paha dek kerana accident langgar lari Mac yang lalu, jahanam punya pemandu Proton Waja). Terbayang suasana di Aidilfitri yang lalu kemeriahnya. Lagi-lagi kalau abang aku balik bawak Abdullah Al-Amin dan Abdullah Fahim. Budak-budak tu nanti kalut nak main games kat handphone pastu kacau nak tolong tok depa potong lebihan daun palas. Happening gila kot! Walaupun adik beradik kami tak ramai, 5 beradik saja tapi sekali berkumpul macam-macam kerenah boleh tengok..

Aidiladha esok aku tak balik kampung kot, husband tak cuti, balance cuti en. hubby cuma ada 3 hari saja lagi dan 3 hari itu nak simpan untuk majlis walimah adindaku ituuu pada Disember nanti. Kesian kan, adik aku pulak nak kahwin buat last minute plan, nak nikah bulan 12 ni, bulan 8 raya tu baru confirmkan, elok la cuti dah tinggal separuh dah. Tolak ambik cuti pergi kelas, ambik cuti exam adalah baki 3 hari lagi. Cukup-cukup untuk 3 hari majlis, nikah, sanding dan bertandang, cuti en.hubby pulak tak tentu, keja shift bukannya cuti Sabtu, Ahad macam keja normal hour. Hmm..nasiblah..tapi tak pa, merancang dan perancangan, namun kita tak tau perancangan Allah bagaimana, semoga ada hikmahnya nanti.
Apa persiapan aku sambut Aidiladha di perantauan ini? Okeh, fyi, en.hubby hamba kerja pada esok pagi, katanya pelabuhan tidak ditutup walaupun pagi raya pada Hari Raya Aidiladha!! Raya Puasa je diorang tutup waktu pagi. Haa..bagus kan..hmm bagus sangat! Semalam aku dah rebus nasi impit dan buat kuah kacang (sejak jadi perantau ni aku dah pandai makan sikit-sikit.) Niat awalnya nak p cari daun palas buat ketupat tapi hubby cakap tak payah buatlah since cuti pun cuma sehari je. Ok, sebab aku nak menghidupkan jugak mood raya aku, walaupun esok aku mungkin akan berlinangan airmata terkenangkan kampung halamanku nun jauh di Utara, aku beli juga Ketupat Palas Nona..instant jugak. Satgi balik rebus ketupat palas dan buat rendang ayam, esok suruh hubby bawak p office dan plan nak buat bakso. InsyaAllah.

Kenapa aku tak balik raya ni, padahal hubby aku bagi je aku balik kampung..alasan aku sebab aku kesian dia dok sorang walaupun hakikatnya esok aku yang akan dok sorang waktu dia p keja. Tahun lepas aku balik Raya Haji tinggal dia sorang-sorang, then dia call mak dia cakap sunyi dok sorang-sorang, waktu dia call aku tanya makan apa, dia jawab p beraya kat rumah jiran. Hmm..faham-faham ja lah.

No comments :

Copyright© All Rights Reserved cintazakirah.blogspot.com